"В період першого перепису населення Чорнобиля в 1552 році в містечку не проживало жодного єврея. В 1765 їх прожи¬вало 696 чоловік, а в 1897 році єврейська община становиЭла 5526 чоловік. Єврейське населення займалося, як правило, торгівлею, різними ремеслами, лихварством, вело інші промисли, які не зв'язані з землеробством. В Радомишльському повіті, до якого належав і Чорнобиль, євреям належало 5,3% орної землі. Це було обумовлено не тільки і не стільки небажанням єврейського населення обробляти землю, скільки цілим рядом перешкод, які створював царський уряд на їх шляху до осід¬лості і землеробства. Так, законом від 3 травня 1882 року євреям заборонялось давати землю з комерційною або сільськогосподарською метою в містах і містечках єврейської осідлості.
Чорнобиль має давню історію, пов'язану з рухом хасидів - релігійно-містичної течії в юдаїзмі, що виникли в 30-х роках XVIII століття серед єврейської бідноти. Чорнобиль вважався містом поселення сім'ї чорнобильських цадиків (цадик-духовний керівник хасидської общини, єдиний ланцюг між Вічним Божеством і Світом. На нього покладена функція роз¬мовляти з Богом, передавати Богу прохання віруючих), яка бере початок від Менахема Наума Чорнобильського, учня Ізраеля Бен Еліязера, про¬званого Бештом, основоположника хасидизму. Суть його вчення полягає в тому, що всяка людина, як би вона низько не опустилась, завжди може піднятися, бо ніхто не є абсолютно поганим. Бог присутній у кожній людині. Менахем Наум Чорнобильський помер в Чорнобилі в 1798 році, і у 1990 році на місці його поховання відкрито пам'ятний знак. Найбільш відомі проповіді Менахема Чорнобильського були видані в місті Славута у 1798 році. Згідно з його філософськими поглядами, кожна людина, стикаючись з будь-яким явищем, викликає в собі активізацію доброго та злого. Завдання кожного - перемогти в собі зло та поселити добро. Тим самим бідніші верстви єврейського народу наближались за вірою до українського селянства з їх християнською вірою. Після смерті Менахема його наступником став Мордехай Чорнобильський. Справу розповсюдження хасидизму продовжив один з його синів - Аарон. У результаті боротьби традиційного єврейського вчення рабинізму і вчення Бешта єврейство розділилося на дві частини: міснахдім, тобто тих, хто залишився вірним рабинізму і послідовників хасидизму (супротивники називали їх "кат", тобто сектанти). На початок 60-х років XIX століття в Чорнобилі нараховувалось 5 синагог. В цей же час було почато будівництво головної єврейської синагоги на місці згорілої. Це була велика дерев'яна споруда на кам'яному фундаменті."
З історичного нарису М.Чернігівця «Чорнобиль - місто без майбутнього?» ПФ "БОЄВ" м. Біла Церква, 2003 р.
Синагога, потом военкомат | интерьер синагоги |
|